1956: Oppstart hos BP
1963: Ny Commer 6000 liters tank
1963: Ny Commer 6000 liters tank
1963: Morgentravelt på Sjursøya
1968: Scania L50, nå med henger
1974: Første semi, 15000 liter
1980: Tor Vidars første Scania
1986: FT grunnlagt
1991: Ivar pensjonerer seg
1991: Med Statoil-logo
2001: Distribusjon med fire aksler
2002: City trailer med god fremkommelighet
2003: FGT AS stiftet
2003: Boggi og treakslet tralle
2012: Over til FloGas

60 år med tankbil

Historien til dagens Nordisk Gasstransport As går helt tilbake til 1956

. I august dette året ble Ivar Frydenlund ansatt som tankbilsjåfør i Norsk Brændselolje A/S, bedre kjent som BP.

Den nybakte tankbilsjåføren, som er far til Tor Vidar Frydenlund, fikk i oppdrag å betjene bensin- og fyringsoljemarkedet. Årslønnen i 1957 var kr. 14500,- inkludert overtid.

I 1963 kjøpte Ivar sin egen tankbil beregnet på transport av bensin. Det var en Commer 1963-modell med 6000-liters tank og prislappen lød på kr. 98 000,-. Bilen ble registrert på Norsk Brændselolje A/S som hadde en eierandel på kr. 1000,- i bilen.

Fem år senere, i 1968, ble Commeren byttet ut med nytt chassis, en Scania L50. Overflyttingen av tanken ble utført på BPs verksted på Økern. Hele jobben ble gjort for kr. 3 000,-. Ivar hadde samtidig kjøpt en brukt 3 000-liters henger og kunne nå laste 9 000 liter til sammen.

I 1974 ble det gjort et bytte med BP slik at Ivar fikk seg en 15 000-liters semihenger med Volvo N86 trekkvogn foran. Trekkvognen ble med årene byttet ut med flere forskjellige merker og typer, men semihengeren beholdt Ivar til han gikk av med pensjon i 1991.

Nytt selskap blir grunnlagt

Sønnen til Ivar, Tor Vidar Frydenlund, begynte å kjøre fyringsolje for Norol vintersesongen 1979-80. Han leide en Volvo N10 av sin far og monterte på en 10 000-liters tank som ble utlånt av Norol. Allerede året etter kjøpte han sitt første vogntog, en brukt Scania LBS 141 med 15 000-liters tank og 19 000-liters henger.

I 1986 ble Frydenlund Transport A/S dannet av Tor Vidar Frydenlund. Hovedbeskjeftigelsen skulle være transport av bensin og olje for Norol. To år senere ble Ivar Frydenlunds enmannsforetak innlemmet i selskapet.

I 1991 skiftet Norol navn til Statoil. Frydenlund Transport AS kjøpte opp bilene til kollegaer som gikk av med pensjon, og antall biler økte jevnt.
 

Innovasjon og omstilling

I 2001 var FT AS den første som bygde 4-akslet tankbil med sving på 3 aksler. Året etter bygde man en 2-akslet citytrailer med hydraulisk sving på bakre aksel.  Dette var også den første citytraileren som ble bygd for bensin og olje.

På det meste hadde FT AS seks enheter i bensintransport for Statoil, men etter en større omstrukturering ble de bilene som var igjen solgt til Litra i 2007.

Frydenlund Gasstransport AS ble stiftet i oktober 2003. 1. januar 2004 begynte vi å transportere LPG mellom Stenungsund i Sverige og Østlandsområdet. Ved starten var det to nye vogntog og en brukt singel bil. Vogntogene har fra første dag gått to skift.

7. desember i 2012 ble Statoils LPG-avdeling solgt til Flogas.  I dag har Nordisk Gasstransport AS ni enheter i transport for dette selskapet.

1. januar 2016 skiftet selskapet navn til Nordisk Gasstransport AS.